Bideoa: “Nekazaritza ekologikoa, fede krisia”

Nekazaritza ekologikoa, fede krisia

Hamarkada bateko hazkunde distiratsuaren ondoren, nekazaritza ekologikoak aurrekaririk gabeko krisia bizi du, nekazaritza intentsiboaren antzeko masifikazioarekin lotuta. Agortuta dagoen modelo bati begiratu diogu.

Denbora luzez, nekazaritza ekologikoak bere irudi bikaina aprobetxatzen jakin zuen -ingurumena eta animalien ongizatea errespetatzen duten eta elikagai osasuntsuagoak bermatzen dituzten familia-ustiategiena, alegia- agroindustriaren gehiegikerien ondorioz adorerik gabe geratu diren kontsumitzaileak erakartzeko. Baina hamarkada honetan produktu ekologikoen munduko kontsumoa bikoiztu egin zen, eta salmentak behera egin zuen. Inflazioaren ondorioz, aurrekontu apalek elikagai horiei uko egin behar izan diete, % 30 garestiago saltzen baitira, baina egoera ekonomikoa ez da errudun bakarra: kontsumitzaileen eta ekoizleen arteko konfiantza-krisia dugu orain.

Hazkundea laguntzeko, sektoreak industrializazio masiboa izan du, batzuetan agroindustriaren presio-taldeen presiopean. Hipermerkatuek, bestalde, kate espezializatuak ordezkatu dituzte "AB" etiketa duten produktuen banatzaile nagusi gisa, eta are gehiago lausotu dute sektoreko ordezkariek benetan defendatzen dituzten balioen arteko bereizketa.

Rémi Delescluse ikerketa-kazetariak garai batean loratzen ari zen eredu bati heltzen dio, eta haren masifikazioak haren erorketaren hasiera adierazten du. Espainiako berotegietatik supermerkatuetako apaletara, ikerketa zorrotz honek agerian utzi ditu aberrazioak, gehiegikeriak eta eskandaluak – baita Europako araudiaren puntu itsuak ere, bereziki "biopestiziden" erabilerari dagokionez –, kontsumitzaileen desengainua bizkortzen lagundu dutenak.

Nekazari txikiak dira lehen biktimak, lehenago beren sinesmenetatik hurbil zegoen praktika bat gogo biziz besarkatu zutenak. Abeltzaintza konbentzionalean zuzenean inspiratutako prozesu industrializatuak dituzten ustiategi ekologiko handien lehiak zapalduta, masiboki "desitxuratzen" ari dira. Beste batzuek etiketa zorrotzagoak sortzen dituzte, tokiko produktuei eta urtarokotasunarekiko errespetuari lehentasuna ematen dietenak, eta berme zorrotzagoak eskaintzen dituzte animalien ongizateari, nekazarien diru-sarrerei eta pestiziden erabilerari dagokienez; laburbilduz, eredu hori hain ezagun egin zuen eta gure planetaren etorkizunarekin loturarik ez duen jatorrizko filosofiarekin bat datoz.