Landa-etxeetan pobrezia-tasa handiagoak daude, OTEAren eta BC3ren txostenaren arabera

"Emakumeak buru dituzten etxeek eta landa-etxeek pobrezia energetikoaren tasa handiagoei aurre egiten jarraitzen dute", Trantsizio Energetikoaren eta Ekintza Klimatikoaren Behatokiak (OTEA) eta BC3 – Basque Centre for Climate Changek Espainiako Estatuan trantsizio energetiko justuaren aurrerapenei eta erronkei buruz argitaratutako txosten berriaren arabera.

energia argia - pobreza energética

[Basque Centre for Climate Change]

Azterlana funtsezko bi arlotan zentratzen da: faktura energetikoen bilakaera eta etxeetako pobrezia energetikoa; eta enplegu berdearen hazkundea. Emaitzek "berehalako ekintza politikoa eskatzen duten funtsezko aurrerapenak eta premiazko erronkak" nabarmentzen dituzte.

Txostenak ondorio hauek adierazten ditu:

    • Batez besteko faktura energetikoaren murrizketa: 2023an, familien batez besteko faktura energetikoa % 9,8 murriztu zen aurreko urtearekin alderatuta, 2.538 eurotan kokatuz, baina oraindik 2019ko mailen % 5,4 gainetik. Erregaien eta elektrizitatearen prezioen beherakada eta krisi energetikoan ezarritako neurri sozialen jarraitutasuna dira beherakada horren faktore nagusiak.
    • “Karga energetikoa” jaitsi da, hala ere desberdintasunek jarraitzen dute: Batez besteko karga energetikoa murriztu egin bazen ere, guztizko gastuaren % 8,6tik % 7,8ra, familia kalteberenek karga handiagoari aurre egiten jarraitzen dute. Pobrezia-atalasearen azpitik dauden familien energia-karga % 9,3 da.
    • Pobrezia energetiko larriaren igoera txikia: LIHC (Low Income High Cost) adierazlearen arabera, etxekoen unitateen % 6,9 pobrezia energetiko larriko egoeran daude, hau da, apur bat gora egin du 2022ko % 6,6arekin alderatuta. Energiaren prezioak jaitsi eta enplegua hazten ari den arren, etxekoen unitate kaltebera batzuek ez dute hobekuntza nabarmenik izan. Gainera, adierazle horrek gora egin du 2019tik, eta, beraz, pobrezia energetikoa 2019an 1,1 milioi pertsonari eragitetik 2023an 1,3 milioiri eragitera igaro da. Horrek agerian uzten du kolektibo kalteberetan (esaterako, gizarte-bonuan) energia-kostua murrizteko neurriak indartu behar direla.
    • Garraioko pobrezia energetikoaren murrizketa: 2023an, ordea, garraioarekin lotutako LIHC adierazleak hobera egin zuen, familien % 3,4tik % 2,6ra, erregaien jaitsierari eta garraio publikorako laguntzei esker.
    • Generoaren eta kokapen geografikoaren araberako desberdintasunak: Emakumeak buru dituzten etxekoen unitateek eta landa-etxeek pobrezia energetikoaren tasa handiagoei aurre egiten jarraitzen dute. Etxe horiek energia-karga handiagoa dute, batez ere berokuntzari eta erregaiei dagokienez, eraginkortasun gutxiagoko etxebizitzak direlako eta garraio pribatuarekiko mendekotasun handiagoa dutelako.
    • Enplegu berdeak 25.000 enplegu gehiago izan ditu, eta dagoeneko 2022an 530.978 enplegu daude, batez ere energia berriztagarrien gorakadak bultzatuta.

Gomendioak

Txostenak pobrezia energetikoari neurri zehatzen bidez aurre egiteko premia nabarmentzen du.

    1. Eraikinen birgaitze energetikoa bizkortzea gomendatzen da, bereziki etxebizitza kalteberetan, finantzaketa hobetuz eta burokrazia murriztuz.
    2. Gainera, Bonu Sozial Elektriko eta Termikoa automatizatzea proposatzen du, kalteberatasun-egoeran dauden etxe gehiagotara iristea errazteko.
    3. Landa-eremuan, energia-autokontsumoa eta energia-komunitateak sustatzea iradokitzen da, berriztagarriak eta sare partekatuak instalatzen lagunduz.
    4. Funtsezkoa da, halaber, garraio publikoa hobetzea eta ibilgailu elektrikoen erabilera sustatzea, laguntza ekonomikoko programen bidez ibilgailu horiek hartzea sustatuz.
    5. Azkenik, EBko Klimarako Gizarte Plana 2025ean sartuko da indarrean, eta funtsezko tresna izan behar du funtsak eskuratzeko eta familia kalteberei trantsizio energetikora egokitzen laguntzeko.

↓ Deskargatu txostena ↓